Rabu, 19 Mac 2014

Tadaaa ! I'm back ..

السلام عليكم

Now it's my time . Post ni bukan pasal buku , bukan pasal haul . Tapi pasal diri sendiri . Dah lama tak cerita pasal diri sendiri . Bukan sengaja taknak cerita , malas nak kecoh padahal takde orang kesah pun . Takde ape yang baru , cuma dah habis praktikal la . Bila dah habis praktikal , kesengsaraan dah hilang , duduk rumah , tido , tido , tido , makan , tengok drama , tido . Maka lemak lemak pun membiak dengan jayanya .

Memandangkan praktikal dah tamat , saya cerita sikit la apa yang saya dapat dari praktikal . Pertama sekali , saya belajar untuk bersuara , kalau kita ada pendapat atau cadangan , kita kena suarakan , kalau kita cakap dalam hati , takde sape dengar . 

Yang kedua , belajar bukan sahaja dalam kelas , tapi dekat mana mana pun kita dapat belajar , sambil berborak dengan orang pun kita boleh belajar sebenarnya . Yang ketiga , tanggapan masyarakat kepada orang yang belajar agama , kalau zaman dulu , mintak hukum , bagi je haram , harus , makruh dan lain lain , tapi sekarang orang akan tanya , apa dalil dia ? 

Yang keempat , belajar untuk terima teguran , secara jujurnya , saya seorang yang ego tinggi melangit , kalau orang tegur , susah nak terima , kecuali orang tu yang terlampau rapat dengan saya atau keluarga saya , dan dalam apa apa perkara , mesti nak menang . Tak elok kan ? Tau dah benda tu salah , cuba sikit sikit untuk kurangkan , dan belajar terima teguran .

Yang terakhir , bukan bermaksud ni je yang saya belajar , kalau nak sebut panjang panjang susah , belajar bersyukur , tengok orang lain sebenarnya lagi banyak masalah dan ujian yang diterima dari kita , yang kita lalui apa lah sangat , tu pun merungut banyak . Sampai sini dulu , jumpa lagi ..

P.S : Maaf tak post 2nd hand book minggu lepas takde mood a.k.a malas , mungkir janji kan ? Maafkan saya , insya Allah minggu ni saya post 20 buku , dan minggu ni part terakhir . Tunggu ya ?

Wallahua'lam .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.