Jumaat, 10 Mei 2013

Fabulous Friday : Jenis marah .

السلام عليكم

Sebenarnya apa yang saya akan tulis ni bukanlah kajian dari mana mana Dr. atau Prof . Tapi kajian berdasarkan ilham yang saya dapat . Bagi saya , marah ni ada 3 jenis .

Marah untuk mendidik.
  • Biasanya jenis marah yang ni , kita selalu dapat dari orang yang rapat dengan kita , terutama sekali mak ayah . Respon saya kalau kena marah macamni adalah diam dan fikir balik , tapi kadang kadang (ye la tu kadang kadang) memberontak jugak .
Marah untuk lepas geram .
  • Saya selalu buat ni , biasa la perempuan , ada masa , emosi dia terganggu sikit . Kita tak buat salah , tapi tak pasal pasal kena sembur . Maaf la kalau ada sesiapa pernah terkena sembur dengan saya . Tapi kalau terjadi kat saya , kalau saya tau dia ada masaalah , saya akan pujuk la . Kalau saya tak tau , saya akan pandang dengan pandangan seakan akan berkata " kau ni dah kenapa ? " .
Marah untuk menghina (dendam) .
  • Yang ni , biasa kot terjadi . Bila orang buat jahat dengan kita , memang siap la , kita hina dia habis habisan . Kalau saya kena camni , saya ni jenis sensetif terhadap makian , kalau setakat tengking saya boleh buat pekak lagi , tapi kalau sampai maki , kalau orang tu saya tak berapa nak hormat , memang  semua terbang . Jadi , kalau nak marah saya , jangan maki maki . Saya tak maki balek , saya bagi kaki .
Dekat nak exam ni , melantak lantak saya menulis , belajarnya tak lagi .. Nak jadi apa ni ? Ish .. Ish ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.